söndag, juni 05, 2005

piano-listan


housepianot
(Se Marshall Jeffersons "Move your body".)
det euroromantiska pianot
(Se Sylvain Chauveau.)
mobb deep-pianot
(Se "Shook Ones pt. 2".)
det subtilt skimrande jazzpianot
(Se McCoy Tyners spel på John Coltranes "Ballads".)
fender rhodes
(Se Alice Coltranes "Om Supreme".)
--
Lista gärna era egna pianofavoriter i kommentatorsystemet.

Edit: Läsarfavoriterna.

det preparerade pianot
(Se John Cage)
J/L | Homepage | 06.05.05 - 7:38 am | #

Gravatar givet! men jag är egentligen bara bekant med det preparerade pianot i teorin, så jag tog inte med det.
viktor | Homepage | 06.05.05 - 7:40 am | #

Gravatar det ambienta-kalla-det-inte-new-age-aktiga pianot
(Se Harold Budd/Brian Eno "The Plateaux of Mirror")

"9.99" med Anti-Pop har också ett fint Mobb Deep-piano.
J/L | Homepage | 06.05.05 - 7:43 am | #

Gravatar Gotta love the prepared piano.
J/L | Homepage | 06.05.05 - 7:45 am | #

Gravatar yes:
http://www.flat-e.com/upload/pre...tem/ rome_04.jpg
viktor | Homepage | 06.05.05 - 7:46 am | #

Gravatar Hur kan man göra en pianolista och missa Harold Budd/Brian Eno? Tjänstefel! "The Pearl"! (Gammal Germund Stenhag-favorit.)
viktor | Homepage | 06.05.05 - 7:48 am | #

Gravatar Pianot som huvudinstrument i poplåten

(se Kate Bushs "Sat in your lap")
Henrik | Homepage | 06.05.05 - 7:58 am | #

Gravatar "som [i]drivande[/i] instrument" skulle stå, tror jag
Henrik | Homepage | 06.05.05 - 8:11 am | #

Gravatar schubert - pianosonat d960. jag föredrar wilhelm kempffs luftiga och eleganta tolkning.

allt piano spelat av david tudor är också mitt favoritpiano.

stephan mathieu - wurmloch variationen. bästa dsp-pianot.
tomas | 06.05.05 - 8:47 am | #

sonores - pianolåten. Helt klart överlägsen.
Jonas | 06.05.05 - 9:26 am | #

The Well-Tuned Piano

La Monte Young

:P
Jonas | Homepage | 06.05.05 - 9:50 am | #

Är-det-någon-som-har-ett-reverb-att-låna-mig-för-jag-har-redan-använt-alla-mina-pianot.

(se Robert Miles)
Alexander | 06.05.05 - 11:20 am | #

Det mikrotonala pianot, också känt som Der Deutsche Japanische Freundschaft pianot

(se Alva Noto + Ryuichi Sakamoto)
Jonas | Homepage | 06.05.05 - 11:23 am | #

Gravatar pianobasen, känd bla från, eh..., Depeche Modes "People Are People" och även från, ännu mer eh...., Eurythmics "There Must Be An Angel (Special Dance Mix)".
Henrik | Homepage | 06.05.05 - 11:56 am | #

Gravatar Pianot är världens bästa musikinstrument. jag har dock ett litet pianorelaterat problem: min mor vill sälja familjens 100-åriga flygel eftersom den "tar upp så mycket plats". "Du får inte!", säger jag. "Kom och hämta den då!" svarar hon. Fan!

ursäkta att jag skrivit så många kommentarer, jag skall försöka att ta det piano i fortsättningen.
Henrik | Homepage | 06.05.05 - 1:24 pm | #

jag kan hjälpa dig lösa det prolemet?
Jonas | Homepage | 06.05.05 - 2:13 pm | #

Konfirmationsläger-pianot
Från Knog-valsen till Annies song.
Lidbom | Homepage | 06.05.05 - 3:18 pm | #

Ol' Dirty Bastard-pianot.
Petter | Homepage | 06.14.05 - 8:04 am | #

Gravatar Morton Feldman-pianot - som snöflingor som landar på pianosträngarna. (Inte alltid, men ofta.)

Finns numera även på en Helge Ljudfors-demo, för övrigt.
Björn M | Homepage | 06.15.05 - 8:00 pm | #