lördag, december 13, 2008

So, Auton is slaying it on the review tip lately...

Sonic Magazine:

AUTON
Any Where Out of the World
Structures Sonores
Betyg: 8

Viktor Sjöberg startade egentligen skivetiketten Structures Sonores för att släppa sin egen musik, men det hela började glida över i något annat i och med den hyllade utgivningen av trion Sonores (där Sjöberg förvisso är med) album »Elefanten« häromåret.
Auton är den första akt han ger ut utan att själv vara direkt involverad i aktens skapande. Och han är så oerhört stolt över att få vara den som förmedlar just den här musiken ut i vida världen att han skrivit under pressreleasen med sitt namn i guldskrift.
Också Auton är en trio, bestående av Douglas Holmquist, Rikard Heberling och Petter Samuelsson (där de två första möjligen kan kännas igen från duon Dr. Higgins). Liksom Sonores, Ass, Erik Enocksson, Tape, Testbild och en drös andra svenska akter i samma gebit rör de sig på – om vi får vara lite pretentiösa – vad som närmast känns som jungfrulig mark. Inte så att Autons toner är särskilt konstiga eller avancerade eller svåra.
Mer att det känns som att de börjar från början. Struntar i allt som redan gjorts och sagts. Och bara skapar musik, utan ramar, utan perspektiv. Bara gör det.
Visst kan man säga att »Sagittarius A« bär på drag av Steve Reichs minimalistiska klassiker »Music for 18 Musicians«, att »36,201 ft« för tankarna till Jim O'Rourkes långa, fria, jordnära stycken. Att annat doftar sextiotalsjazz, svensk folkton, ambient eller intrikat pausmusik från något BBC-arkiv. Men det är känslan av fräschhet som dominerar, känslan av otvungen frihet, av sprudlande upptäckar- och berättarglädje.
Bäst gillar jag den för skivan ovanligt intensiva »Krater«, ett intressant möte mellan en rätt skramlig gitarr och några ytterst väna blåsinstrument. Vackert!
PATRIK LINDGREN
2008-11-25

Textura:

Auton: Any Where Out of the World
Structures Sonores

The refined interplay Swedish musicians Rikard Heberling, Douglas Holmquist, and Petter Samuelsson execute on their Auton album Any Where Out of the World elevates it above much of whatever else passes for small-group instrumental music-making these days. Talk about gestation: recording of the album was actually started in 2004 in Copenhagen but not until the spring of 2008 was the full-length completed in Malmö (some of the album's material was released as a fifty-copy CD-R release on the now-defunct Malmö, Sweden-based Produkt label in 2006). Whether by accident or design, the album's material invokes the music of diverse figures such as Nino Rota (“El Dorado”), Steve Reich (the staccato mallet patterns at the start of “Sagittarius A”), and Pat Metheny; both “Aerikanne,” with its elegant intertwine of dancing piano and vibes melodies augmented by fluid electric guitar lines, and “Orgelkorall,” with its similarly buoyant themes, could easily have come from the pen of the justly-celebrated jazz guitarist. Sprinkled with the instrumental colour of trumpet, electric piano, vibes, glockenspiel, and electric guitar, the album also includes mournful ballads (the piano-based “Lament I” and wistful Rhodes-and-guitar outro “Lament II”), a heavy, improv-styled setting of layered trumpets and corroded electric guitar stabs (“Krater”), and even a couple of songs featuring wordless vocals (Helena Ahlblom adds her pretty voice to the trio's on “36,201 ft”).

Listening to Auton's finely-crafted, largely acoustic material, it's hard to believe that Heberling and Holmquist toiled in a synthesizer-based pop outfit named Dr. Higgins before Auton came into being. Regardless, the new release is accompanied by a sheet of liner notes (in Swedish) by Petter Herbertsson who reportedly designated the earlier CD-R one of the top three records ever recorded in Sweden. Though I don't know if I'd go quite that far, I would at the very least argue that Any Where Out of the World is high-quality material that definitely deserves to be heard by a whole lot more than fifty people.

December 2008

Dagens Skiva:
Any Where Out of the World (album, cd) Auton
2008
structures sonores
8/10
Svenska bilder

Om Änglagård utspelade sig på en skärgårdsö, regisserades av Ingmar Bergman, filmades av Sven Nykvist och rollen som Helena Bergström spelades av Liv Ullman då skulle Auton ha kunnat skriva musiken. Utan att det för den skull hade blivit Persona av alltihop. Det hade blivit något ljusare. Något med hopp. Med eftertanke.

Om Tomas Alfredsson får fortsätta filma John Ajvide Lindqvists böcker och kommer fram till Människohamn, då hoppas jag att han kontaktar Douglas Holmquist, Rikard Heberling och Petter Samuelsson. De borde skriva stämningsmusiken.

Autons instrumentala och ofta pastorala ljudbilder är som skrivna för att ackompanjera bilder av den svenska skärgården. Gärna i dystra färger. Gärna till en historia som är svår, eller inte ens nödvändig, att placera i tid och rum. Deras musik doftar av hembygdsromantik med en sotig underton.

Du nalkas ljuva sommar med fasa alltför stor.

Trion målar lyriska melodier som ofta är mer av kulisser än huvudrollsinnehavare. Någon gång försvinner musiken ur min uppmärksamhet, men ofta har den varit en utmärkt kamrat under de senaste veckorna av höstslask på väg mot vinter.

Heberling, Holmquist och Samuelsson rör sig i skugglandet mellan electronica, pop och jazz. Mellan melodi och ljud. Någonstans i området mellan Anagram och 1900.

Any Where Out of the World är lätt att ta till sig och har ett avgrundsdjup av stämningar att utforska länge länge.

-------


Get the album here: http://www.structuressonores.com/shop