fredag, maj 06, 2005

om omslagsdesign, del 2.

För att det är viktigt.

Rush.

(klicka på bilderna för att titta närmare på omslagen)






Tidigare idag gick jag förbi ett skyltfönster här i Göteborg och stannade till när jag såg något bekant skymta till i ögonvrån. Skyltfönstret dominerades av den kanadensiska rockgruppen Rushs skivor. Och fastän jag aldrig har ägt en skiva med Rush hade deras musik en plats i mitt liv när jag var mycket yngre än jag är idag. Men det jag kommer ihåg allra bäst är inte deras musik, det är deras skivomslag. De är fantastiska. De är otroligt konsekventa och komplementerar (såsom jag minns det) musiken på ett utmärkt sätt. Det är svårt att tänka sig den här musiken paketerad på något annat sätt. Här kan ni beskåda några av mina favoriter. Från den första skivans, i sammanhanget, strikta minimalism till "Hemispheres" märkliga Magritte:ska scen till den fina lustigheten i att man flyttar oljemålningar på omslaget till "Moving Pictures". Och så den bottenlösa melankolin som strålar rakt in i hjärtat när man ser pojken sittandes i sitt pojkrum på omslaget till "Power Windows".